Hem » Kontorsstädning & företagsstädning

Kontorsstädning & företagsstädning

Kontorsstädning
Kontorsstädning & företagsstädning

Vilka är de smutsigaste områdena på kontoret?

Kontorsstädning, behövs det. Du kanske sitter i den smutsigaste delen av ditt kontor just nu. Du har antagligen ätit på den här platsen förut – kanske en bit födelsedagstårta eller en handfull chips. Vill du fortfarande veta vad den smutsigaste platsen på kontoret är? Läs sedan vidare.

Den smutsigaste platsen på kontoret är …
Ditt skrivbord.

Det kanske låter otroligt, men ditt skrivbord har 400 gånger så många bakterier som en toalettstol. Dags att börja fundera på att anlita en städfirma som tar hand om er kontorsstädning.

Medan de flesta av dessa mikrober är koncentrerade runt din telefon, är skrivbordsytan en grogrund för skadliga buggar – sådana som kan göra dig och ditt team dåligt.

Det är därför det är så viktigt att rengöra skrivbordet, telefonen och andra ytor som du regelbundet kommer i kontakt med.

Vi prioriterar dessa områden i våra kontorsstädning, men kanske tänker du två gånger om att äta vid ditt skrivbord nu!

De smutsigaste kontorsområdena förutom skrivbordet

När vi rör oss på våra kontorsutrymmen hjälper vi också mikroberna att komma runt. I en värld efter COVID kommer hygien att spela en stor roll i hur kontor hanteras, och det är nu viktigare än någonsin att veta var bakterier överförs från person till person.

Efter skrivbord är dessa de bästa områdena på ett kontor som bakterier finns i:

  1. Lyftknappar och dörrhandtag
    Människor kommer och går på ett stort kontor. Vissa av dem besöker bara ett möte eller lämnar in ett paket, andra gör sig redo att börja en dags arbete. Inte alla kommer att ha tvättat händerna (även efter att de varit på toaletten).

Vissa kan bli förkylda, eller värre, och inte ens veta det.

Så snart någon rör vid lyftknapparna eller öppnar en dörr har de spridit sina bakterier till den ytan. Tänk dig att dessa ytor aldrig har rengjorts – och i många stora byggnader har de aldrig varit det.

Kontorsstädning bör inte sluta i gemensamma utrymmen. Om något är dessa de viktigaste platserna att vara uppmärksam på, eftersom de fungerar som korsningar där bakterier passerar från en person till en annan.

  1. Köket
    Det blir inte mycket bättre, jag är rädd. En av de smutsigaste platserna på något kontor är platsen med all mat och dryck.

Den värsta gärningsmannen är faktiskt den plats du tror är renast – kontors kökshandfat.

Kranar på kontor får mycket användning innan händerna tvättas. Det betyder att de utsätts för alla saker på fingrarna som du vill bli av med – som klibbig sylt, ett teutsläpp eller en missfire med den snygga ketchupflaskan.

Diskbänken tar emot allt detta skräp, som vanligtvis tvättas ner men spår av gammal mat kan hänga på och låta bakterier trivas. Illaluktande handfat är ett tecken på ett större hälso- och säkerhetsproblem, men de kan undvikas med regelbunden och grundlig rengöring av kontorkök.

Och ju mindre sagt om den där tatuerade gamla tvättsvampen, desto bättre – bara byt ut den.

Relaterat inlägg: Hur man håller arbetsplatsens kök COVID-säkert

  1. Toaletten, förstås!
    Det säger sig självt – när vi måste göra affärer går vi på toaletten.

Toaletter är ett område med hög trafik på vilket kontor som helst, där bakterier lätt kan spridas. Toalettbakterier är extremt skadliga: e-coli är särskilt bekymmer här.

Det är därför det är så tätt fokus på kontors toalettstädning, med de flesta arbetsytor som arbetar enligt ett strikt och ansvarsfullt rengöringsschema – så i genomsnitt blir toaletter i genomsnitt några av de renaste utrymmena på kontoret!

Det kommer dock att finnas undantag, och du kan inte alltid övervaka och tillämpa hygien hos alla. Men du kan åtminstone ta hand om dig själv genom att alltid tvätta händerna och minimera kontakten du har med ytor.

5 tips för att hålla ditt kontors mottagningsområde snyggt

Du bör aldrig bedöma en bok efter omslaget, men det är svårt att motstå att bedöma ett företag utifrån sitt mottagningsområde. Ditt företags reception kan vara det första en besökare i dina lokaler ser. Medan de väntar på sitt möte, kommer de utan tvekan att bilda sig en åsikt om ditt företag baserat på vad som står framför dem. Från snygga mattor och kaotiska diskar till långvarig lunchlukt, det finns många övervakningar som kan få ditt nästa möte på fel fot. Glöm inte att anlita en städfirma som utför fönsterputsning.

Kontorsstädning för bättre försäljning

Ett inbjudande mottagningsområde hjälper till att se till att ditt företag får ett positivt första intryck på besökande kunder och kontakter, liksom potentiella anställda och kunder. Om ditt mottagningsinteriör behöver lite armbågsfett har våra kontorsstädningsexperter kommit på fyra sätt för att hålla ditt mottagningsområde snyggt …

  1. Gör utrymme
    Ett rörigt, trångt mottagningsområde kommer inte att göra besökarna lugna. I stället kommer ett trångt utrymme att reflektera negativt över ditt företag, vilket indikerar att ditt utrymme är begränsat och att ditt företag kan vara oorganiserat. Medan få små och medelstora företag har budgeten för ett stort, elegant väntområde, finns det några steg du kan ta för att din mottagning ska kännas större:

Ta itu med röran – Om ditt mottagningsområde fungerar som ett utrymme för filer, pappersvaror och andra affärsutrustning, hitta en alternativ plats eller dold lösning för detta material.
Minimera tidskrifter – Medan några publikationer som är lämpliga för företaget visar att ditt företag har fingret på pulsen (och tillhandahåller avledande läsmaterial), var försiktig så att du inte tappar din mottagning med tidningar. En liten, regelbundet uppdaterad samling kommer att vara riklig.
Klipp av disken – Om ditt utrymme är för trångt för en reception kan du överväga att välja en monterad surfplatta där gästerna kan checka in.
Finjustera möbler – Minimera och effektivisera möbler i receptionen. Förhoppningsvis spenderar dina gäster inte mycket tid på att vänta på deras möte, så minska mottagningsmöblerna till några snygga, enkla stolar för att maximera utrymmet.

  1. Förvisa inaktuella dofter
    Om dina lokaler har öppen planlösning är det oundvikligt att lukt på arbetsplatsen, som kaffe och luncher med tupperware, når receptionen. När det är möjligt kan du minska lukten i ditt mottagningsområde, eftersom dofter kan påverka besökarens första intryck av ett företag. Förbjud konsumtionen av mat i receptionen och dess närhet, och överväg att använda en eterisk oljebrännare eller doftdiffusorer för att se till att ditt mottagande luktar trevligt. Några enkla skärmar kan skydda detta entréutrymme och ge din personal lite mer integritet.
  2. Fokusera på golv
    Din mottagning kommer förmodligen att få en hög fotnivå (anställda kommer sannolikt att passera genom receptionen till och från sina skrivbord). Detta kan innebära att din mottagningsmatta eller golv kräver oftare svävning, sopning eller moppning. Se till att du installerar en bootscraper och en effektiv dörrmatta vid ingången till dina lokaler för att förhindra lera och skräp som påverkar ditt mottagningsområde, och överväga mer frekvent golvvård i detta utrymme.
  3. Lägg till bekvämligheter
    En liten avfallsbehållare och en liten papperskorg är en viktig funktion i ett mottagningsutrymme. Dessa tillbehör garanterar att besökare kan kasta skräp bekvämt – utan att lämna avfall i dina lokaler. För att förbättra komforten i ditt väntrum kan du också välja att installera en vattendispenser.
  4. Anlita en städfirma för kontorsstädning och företagsstädning.

Kontorsstädning – Hur man ger kontorsbadrum en professionell städning

Rengöring av kontorsbadrum är ett jobb som de flesta företag väljer att lämna till proffs. Rengöring av badrum behöver dock inte vara en knepig eller obehaglig uppgift. För företagare som är angelägna om att rulla upp ärmarna, ta på sig gummihandskarna och spara lite pengar är det inte en oöverstiglig uppgift att hålla toaletter och handfat i obefläckat skick.

Det är dock viktigt att du rengör badrummet ordentligt. Understädning kan göra dina lokaler ohygieniska, med potentiella negativa hälsokonsekvenser för din personal. Ett badrum som känns smutsigt och oskött kommer också att ha en negativ inverkan på personalens moral. Så med det i åtanke, låt oss fastna i några professionella tips för rengöring av kontorsbadrum …

  1. Bli utrustad
    Att ha rätt ”redskap” gör det enklare att hålla badrummet rent och hygieniskt på din arbetsplats. Se till att dina badrum är utrustade med automatiska tvålautomater för att förbättra handhygienen och minimera klibbiga röror orsakade av bartvål. Att installera effektiva handtorkar förbättrar också hygienen och minskar pappersavfallet (vilket också innebär mindre röra att plocka upp och kasta).

När det gäller rengöringsprodukter, se till att ditt badrum och tillbehörsskåpet är välfyllda med miljövänliga rengöringsprodukter, inklusive återanvändbara mikrofiberdukar, toalettborstar, toalettrengöring och antibakteriell ytspray. Du kan också behöva ett glasrengöringsmedel för att hålla speglarna markfria. Ett miljövänligt alternativ är enkelt att göra av en blandning av vatten och vinäger (tillsätt några droppar eterisk olja för att lägga till en behaglig doft).

  1. Ställ in ett schema
    När du driver ett företag kan icke-väsentliga uppgifter som rengöring av badrum snabbt hamna på din att göra-lista. Bestäm ett schema du kan hålla fast vid, vilket är praktiskt med tanke på användningsnivån ditt badrum får. En djuprengöring en gång i veckan bör räcka för små företag, även om en extra snabb rengöring i mitten av veckan kommer att säkerställa att dina anläggningar förblir i gott skick.
  2. Skapa en checklista
    För att se till att ditt badrum förblir glittrande är det viktigt att vara uppmärksam på alla områden. Ställ in en checklista så att inga viktiga delar ignoreras. För att göra en fullständig rengöring av kontorsbadrum bör du:

Tömma och rena sanitära soptunnor.
Rengör utsidan och sedan interiören från alla toaletter.
Rengör golv, var särskilt försiktig i hörn och bakom toaletter.
Rengör ytor inklusive handfat, dörrar och dörrhandtag.
Torka av tillbehör (inklusive tvålautomater och handtorkar).
Rengör och polera speglar.
Byt toalettrullar, tvål, pappershanddukar etc.

  1. Fullständiga stickprovskontroller
    Gör regelbundna stickprovskontroller i kontorsbadrum för att säkerställa att anläggningarna är rena, hygieniska och välfyllda. Från leriga morgnar till toalettpappersavrullning finns det massor av små problem som kan leda till att ditt badrum ser orent och oprofessionellt ut. Regelbundna kontroller och daglig kontorsstädning säkerställer att de hanteras när de uppstår.

Lämna ett svar